8770Infraroodexperimenten deel 2
posted by Aar on augustus 26th, 2022
Er gaat een enorme aantrekkingskracht uit van beelden die niet in het gangbare zichtbaar-licht spectrum zijn gemaakt. Als je een fotocamera ontdoet van allerlei filters dan kan deze ook UV straling opvangen. Sommige structuren worden dan heel bijzonder (zij het niet altijd vleiend…).
Aan de andere kant kun je dan infrarood “licht” opvangen. In allerlei variaties: omdat je alleen in het zichtbare spectrum kleurinformatie hebt zal pure infrarood altijd monochroom zijn. Geen probleem – en dat gaan we verder in dit bericht ook zien. Soms wordt ook een staartje van het zichtbare spectrum meegenomen om toch met kleurinformatie te kunnen spelen.
Door ervaring wijs geworden kun je het best een specialist de ombouw laten uitvoeren. Kost wat geld maar dan heb je een vliegende start om met allerlei typen filters te experimenteren. Ik ben nog niet op dat punt en heb foto’s gemaakt met een niet-omgebouwde camera en een infrarood-filter. In de brandende Turkse zon en met een statief is dat wel te doen (al zie je wat takken en bladeren bewegen op de foto’s).
Verder lezend kwam ik ook prachtige infrarood-achtige foto’s tegen die eigenlijk met “gewoon” licht gemaakt zijn en bewerkt met goede software zoals Photolab en Nik plugins. De volgende dag heb ik wederom dat rondje gemaakt en met dezelfde camera en lens geschoten. Echter, er was sluierbewolking dus de luchten zijn wel iets “spannender” geworden.
Hier is de eerste foto-vergelijking: steeds eerst die met infrarood-filter gemaakt is, daarna zonder. Bewerk-recept voor de infrarood-beelden: voorbewerkt met Photolab, daarna in Nik Color Efex: BW conversie + in sommige gevallen Tonal Contrast
Voor de “gewone” foto’s: voorbewerkt in Photolab, daarna Nik Silver Efex: eerst een geschikte preset gepakt (meestal uit de “en vogue” serie), vervolgens sommige accenten benadrukt: na een paar foto’s met name het groen sterk ophalen voor een infrarood-effect). In alle gevallen soms nog wat nabewerkt in Photolab.
O ja: ik vind het fascinerend dat sommig gebladerte veel “witter” in beeld komt dan andere. Eiken en olijven blijven aanmerkelijk donkerder!
De foto’s zijn gemaakt met de Sony A7R2 en Pentax-M 20mm lens. De IR-prenten met Hoya R72 filter en statief, de anderen “uit de hand”
Geef een reactie